Formel 1

Toto Wolffs afløser i vildrede: Ingen løsning i sigte

Toto Wolffs afløser i vildrede: Ingen løsning i sigte
Toto Wolff / Mercedes

Bradley Lord måtte overtage ansvaret fra Toto Wolff hos Mercedes, mens holdet forsat kæmper bag kulisserne.

På trods af en stærk præstation over en enkelt omgang i kvalifikationen, levede Mercedes W16 ikke op til forventningerne i det 63 omgange lange løb i Imola.

George Russell imponerede med sin fart i kvalifikationen, hvor et strategisk valg om at gennemføre sin sidste Q3-omgang på Pirellis mediumdæk gav ham mulighed for at kæmpe med om pole position.

Han overhalede McLarens Lando Norris og sikrede sig tredjepladsen på startgridden. Men i den indledende duel med Norris brugte han for meget af dækkenes levetid, hvilket tvang ham til et tidligt pitstop.

Russell var uheldig med den virtuelle safety car, men genvandt placeringer ved ikke at pitte under den sene safety car. Han blev dog passeret af Lewis Hamilton på friskere dæk og endte som nummer syv.

Holdkammeraten Kimi Antonelli kvalificerede sig kun som nummer 13 og måtte udgå med et speederproblem, som udløste en længere safety car-periode.

Bradley Lord tiltrådte som teamrepræsentant i Toto Wolffs fravær og måtte erkendte, at Emilia Romagna Grand Prix’et var Mercedes’ hidtil svageste løb i 2025.

”Det her var uden tvivl vores hårdeste Grand Prix i år. At forlade løbet med en P7 og en DNF ligger langt under det niveau, som vores team stræber efter.” sagde Bradley Lord.

”George meldte tidligt om ustabilitet bagtil og havde svært ved at kontrollere temperaturen i bagdækkene, hvilket førte til hurtigere dækslid.”

“Situationen tvang os til et tidligt pitstop og en strategi med to stop. Det andet stop kom under VSC’en efter Estebans nedbrud og George havde kæmpet sig tilbage i pointene, da Safety Car’en blev kaldt ud på grund af Kimis DNF.”

”Det var tydeligt, at vi ville blive på banen under perioden, og George kæmpede hårdt hele vejen til mål. Han kunne ikke holde Lewis’ Ferrari med friskere dæk bag sig, men formåede derefter at fastholde sin position til slut.”

”For Kimi valgte vi en alternativ strategi og startede på hårde dæk, hvilket gav ham en placering i starten. Han havde et stabilt løb og vi udnyttede VSC’en til at skifte til medium-dæk med planen om at køre dem til mål.”

Ifølge Bradley Lord håndterede Kimi stinten godt, men begyndte efterhånden at blive ramt af et tiltagende problem med speederen, som til sidst fik bilen til at stoppe på omgang 45.

Det markerede det første løb i hans Formel 1-karriere, som han ikke gennemførte.

Han bemærkede også, at selvom Mercedes så ud til at være med i kampen om pole position om lørdagen, blev W16’erens løbstempo søndag hæmmet af overophedning af bagdækkene.

Bradley Lord forklarede videre, at det samlede præstationsbillede var en øjenåbner.

Selvom George kvalificerede sig stærkt, kunne teamet ikke følge med konkurrenterne i løbet og led under en markant begrænsning i tempoet på grund af overophedning på bagakslen.

Han understregede, at holdets primære fokus i de kommende dage bliver at finde ud af, hvorfor de havde så store problemer, og derefter forsøge at udnytte muligheden for at komme stærkt tilbage i næste weekend i Monaco.

Toto Wolff har ændret sin mening om Lando Norris efter det, han har set denne sæson

Læs også: Toto Wolff har ændret sin mening om Lando Norris efter det, han har set denne sæson

Seneste nyheder

Se flere nyheder